vrijdag 22 januari 2016

Iets nieuws op tafel

Schaal met plantjes


Nadat begin januari alle kerstversiering opgeruimd werd, ben ik druk bezig geweest om overal nieuwe decoratie te plaatsen: op tafel, op het dressoir, voor het raam, buiten... Dat was ook wel nodig want toen de kerstversiering met alle lampjes en lichtjes weg was, leek het ineens wel héél kaal, leeg en ongezellig.
Toch wilde ik even niet meer zo veel neer zetten, leeg is overzichtelijk, het oogt strak en rustig. Bovendien staan en liggen er tegenwoordig ook veel kinderspullen zoals speelgoed, boekjes, knuffels en doekjes in de kamer waardoor het al gauw (te) druk en vol wordt. Daarbij is het nu ook wel zo makkelijk om alleen decoratie neer te zetten op plaatsen buiten bereik van nieuwsgierige kinderhandjes.
Het naturel kleurenthema blijft nog even gehandhaafd: grijs, wit, hout, steen... Het groen van de plantjes zorgt voor wat natuurlijke kleur, het lichte groen is lekker fris.   


Op de grote eettafel staat dit houten dienblad op pootjes nog altijd heel mooi, dus ik wilde dit nog ee tijdje gebruiken. De groene varen (Nephrolepis exaltata) met zijn fijne, fel groene blaadjes zorgt voor een mooi kleurcontrast en staat in een witte pot. In een wit glazen potje staat een mini orchideetje (Phalaenopsis) zonder bloem. Het plantje met zijn lange, ronde, leerachtige blaadjes en fijne, grijze luchtworteltjes ziet er ook zonder de bekende bloemen leuk uit in dit geheel, gewoon als groen plantje. Er zijn heel veel leuke kleine, groene bladplanten die hier goed bij zouden passen: vetplantjes zoals Crassula, of Sedum, het schildpadplantje (Callisia 'Turtle' ), zebragras (Clorophytum comosum 'Ocean') of Peperomia's. Ze hoeven slechts af en toe een (klein) scheutje water en blijven lang mooi (geen uitgebloeide bloemen!). Verder staat er nog een wit, houten hartje (theelichthouder) op het dienblad en liggen er wat glaskralen bij. Heel basic en minimaal, maar het ziet er toch lekker fris uit op tafel!


Verder vind ik het wel leuk als er op de salontafel iets van decoratie staat, maar dat moet wel praktisch zijn: makkelijk aan de kant te zetten als er kindjes spelen en niet te groot of onhandig. Ergens in een kast vond ik dit metalen traytje: ideaal, want niet te groot en bovendien nog hartstikke leuk met die rustieke rand. De flesjes die er op staan, komen ook rechtstreeks uit mijn verzameling. Het is juist leuk als de flesjes allemaal wat verschillend zijn. Je kunt hier dus eigenlijk alles voor gebruiken: een traytje, dienblad, of schaal wat je net hebt en allerlei flesjes of potjes die je toevallig nog ergens hebt staan. Lege flesjes of potjes van etenswaren kunnen ook prima gebruikt worden. Even schoonmaken, eventueel een kleurtje met spuitverf er op en je hebt weer een leuk flesje of potje erbij. Om sommige flesjes zit nog een kanten strikje.
Waar ik nu nog geen tijd voor had, maar wat me nog leuk lijkt, is om twee of drie flesjes met water te vullen en er een paar losse bloemen in te steken, bijvoorbeeld een Gerbera, Zuidwindlelie (Ornithogalum thysoides of arabicum) of Freesia.


Op het dressoir staat nu de windlichtkaars in het houten kratje (Kaars in een kratje). Ik was nog niet helemaal tevreden over dit hoekje, het was nog wat kaal. Toen had ik het geluk dat ik een mooi boeketje tulpen cadeau kreeg, die perfect hierbij passen. Als ze uitgebloeid zijn, vervang ik ze gewoon door een nieuw boeketje...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten