zondag 25 januari 2015

Blauwe druifjes en kaarsjes

Schaal met blauwe druifjes en kaarsjes


Deze schaal met kaarsjes krijgt een echt lente gevoel door de bloembolletjes. De blauwe druifjes zorgen voor wat kleur en de kaarsjes voor gezelligheid.
 

Hoewel het hier gister nog flink gesneeuwd heeft en het dus ook nog behoorlijk koud is, heb ik toch al een beetje voorjaar in mijn bol. Na de Kerst worden de dagen al langzaam weer wat langer en ik geniet van de zonnestralen (als ze er zijn...). Ik verheug me al op de lente: langere dagen, bloeiende bloembollen, het uitlopen van de bomen en planten, bloesems... Een fijn vooruitzicht!
Deze schaal met bloembolletjes past hier perfect bij. De plantjes brengen toch al wat voorjaar in huis en de kaarsjes zorgen voor wat warmte en gezelligheid op de toch nog wel koude en donkere dagen.


Als ondergrond is een grote witte schaal gebruikt, hiervoor kan eigenlijk elke schaal, groot (onder)bord of dienblad gebruikt worden. Op de schaal staan witte potjes met een "kanten" randje (Ikea), waar de blauwe druifjes (Muscari armeniacum) op staan. Een windlicht kaars en theelichtjes met een lintje er omheen zorgen voor wat licht. Op de schaal zijn nog enkele zilveren sterretjes verspreid.
Het wit van de schaal steekt mooi af tegen de eikenhouten tafel (niet van mij, maar van mijn moeder, waar deze schaal ook staat). De sprietige blaadjes van de blauwe druifjes zorgen voor wat kleur. Ook andere bloembollen, zoals Hyacinthen (Hyacithus orientalis) of Narcissen (Narcissus) zijn heel geschikt. Vooral de Hyacinthen verspreiden bovendien ook nog voor een lekkere geur.


De bloembolletjes zijn makkelijk in onderhoud en verzorging. De voedingstoffen zitten in de bolletjes zelf en door de warmte binnen bloeien ze vanzelf open. Wanneer ze in de zon (of naast de verwarming) staan, gaat dit nog sneller. Ze hebben niet veel water nodig, af een toe een klein scheutje om de grond wat vochtig te houden is voldoende. Te veel water kan er voor zorgen dat de bollen gaan rotten, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het plantje.


Let op de volgende foto ook even op mijn lieve hondje Teddy, die net in beeld ligt op zijn kussentje te genieten van een rustige zondag:


1 opmerking:

  1. Heel mooie decoratie Ellen! Een winters gevoel buiten, maar binnen kan het lentegevoel er al zijn met die mooie bolletjes. En met die kaarsjes erbij...heel gezellig. En Teddy geniet ook...
    Nog een fijne dag,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen