zondag 6 december 2015

Advent

De Kersttijd is begonnen...


Om advent te vieren, is het niet altijd nodig om een traditionele adventskrans of een bloemstuk eer te zetten. Een leuke schaal of dienblad gevuld met (kerst)accessoires en vier kaarsjes is minstens net zo mooi en nog sneller gemaakt ook.


Of het nou kwam doordat het zo lang warm geweest is, of doordat ik het gewoon ook erg druk had, maar ik was nog niet echt in de winter- en kerststemming... En daardoor ook helemaal vergeten dat het eigenlijk al een week geleden de eerste Advent was! Dus heb ik afgelopen week maar gauw een adventsstuk gemaakt, samen met wat andere kerstversieringen, die nu precies op tijd af zijn, aangezien Sinterklaas net vertrokken is!


   
Omdat het snel klaar moest zijn en ik niet meer uitgebreid naar de winkel kon gaan, wilde ik iets simpels maken, van de spullen die ik nog had. Deze keer geen verse materialen, zoals blad- of dennengroen of mos...
Als basis heb ik de houten schaal op pootjes gekozen. De pootjes zorgen ervoor dat het geheel wat van de eettafel los komt, waardoor het veel meer ruimte inneemt en je het beter ziet, dan wanneer het op een schaal plat op tafel staat.wat ook wel nodig is, omdat de decoratie zelf ook best "plat" is, met weinig hoogte.
Er staan vier theelichthouders op met verschillende kerstfiguren (ster, engel, redier en kerstboom). Echte kaarsen vind ik eigenlijk mooier, omdat je die elke week wat meer ziet opbranden, maar uitgelopen kaarsenvet verpest de schaal en decoratie, dus dan zijn theelichtjes praktischer.
Verder is de schaal vrijwel geheel met zilveren en matte kerstbellen (deze hebben zo'n leuk ijsbloemetje) en kerstbalfiguurtjes (hartjes, sterretjes), ijssterren en zilveren draad-dennenappels bedekt. In het midden staat een houten "XMAS". Behalve de glazen theelichtjes is alle deco van kunststof of metaal, geen kans op kapot vallen en glassplinters... Wel zo veilig met een peuter en een hond en tegenwoordig zijn er veel en mooie "nep" kerstballen en -accessoires verkrijgbaar.


Al deze spulletjes had ik nog en zijn zo "bij elkaar geraapt". Het leuke is dat je daarom eigenlijk bijna alles kunt gebruiken wat je toevallig hebt liggen en de mogelijkheden om te combineren vaak eindeloos zijn. 
Misschien dat ik deze week toch nog even een zakje nep sneeuw in de winkel haal en wat sneeuwvlokken over de schaal strooi, om het helemaal af te maken...
Buiten is het donker, maar binnen gezelligheid en lichtjes! Een fijne en knusse adventstijd gewenst!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten