dinsdag 13 oktober 2015

Herfst in huis

Kastanjes en dennenappels



Deze windlichten zijn gevuld met echte herfstmaterialen: kastanjes en dennenappels. Zelf geraapt, dus extra leuk. Een makkelijke manier om de herfst in huis te halen!


Buiten is de herfst begonnen en de natuur is in deze tijd prachtig. Bladeren verkleuren in prachtige geel-, oranje- en roodtinten en vallen van de bomen, overal felgekleurde besjes en vruchten, kastanjes, hazelnoten, eikels... Het is leuk om dit seizoen ook bewust binnen de beleven. Vooral met kinderen is het leuk om buiten allerlei herfstspulletjes te zoeken en verzamelen en ze later binnen te gebruiken als thema decoratie. Door de bladeren woelen en mooie blaadjes oprapen en drogen, nootjes zoeken (om op te eten of ter decoratie)... Wij zijn er in een weekend op uit gegaan met ons zoontje en de hond voor een fijne herfstwandeling en hebben toen ondertussen flink wat dennenappels en kastanjes geraapt.


Twee tassen vol, daar kan ik wel wat mee! Dit zijn wilde kastanjes, niet lekker, maar voor decoratie wel mooier. De tamme (eetbare) kastanjes zijn wat kleiner en hebben een platte kant. Deze wilde zijn mooi rond of ovaal en groter. De tamme of wilde kastanje herken je het beste aan zijn bolster: de wilde kastanjes hebben een dik jasje met grove stekels en de tamme kastanjes hebben een dunnere mantel die helemaal met fijne stekels (naalden) bedekt is. Op de foto zie je dat Teddy de gevonden buit ook erg interessant vindt.


Ik had nog twee glazen windlichten, die ik beide eens, afzonderlijke van elkaar, gekregen heb. Toevallig zijn ze bijna hetzelfde: de vorm en grootte zijn identiek, alleen de kleur van het handvat verschilt (ene zwart en ene zilver) en de tekst. Op linker staat "Home & styling" en op de rechter staat "Home is the starting place of love & dreams". In ieder geval passen ze leuk bij elkaar, dat ze niet precies gelijk zijn, maakt het juist wat speelser. 
Om de beide windlichten is grijs en wit lint geknoopt. De windlichten zijn gevuld met kastanjes en dennenappels. Ik heb nu één met kastanjes en de ander met dennenappels gevuld, juist om het onderscheid te benadrukken: beide windlichten horen bij elkaar en lijken op elkaar, maar zijn niet helemaal identiek. Het zou echter ook leuk staan om afwisselend laagjes te maken van kastanjes en dennenappels in een windlicht. 
De windlichten staan op het zilverkleurige kastje, op een gehaakt kleedje. Het witte kleedje steekt mooi af tegen de zilverkleur van het kastje en ik vind het leuk om verschillende materialen, zoals stof of kant, te gebruiken. Het handgemaakte kleedje was nog van mijn oma en ik vind het leuk om kleine "ouderwetse" spullen te combineren met modern voor een leuk contrast. Brocante, vintage en antiek zijn nu helemaal in! Verder staat de zilverkleurige lantaarn, die daar al langer stond, nog op het kastje en de rest heb ik weggehaald, omdat ik dit strakke en eenvoudige wel mooi vind en alles zo goed tot zijn recht komt.



Deze houten schaal, gemaakt van allemaal schijfjes hout, heb ik al eens eerder laten zien (zie Simpele schalen). Het is een schaal die op zichzelf al heel decoratief is, de schaal hoeft niet persé gevuld te zijn. Toch vond ik het leuk om hem nu te vullen met kastanjes en dennenappels, omdat het hout zo mooi er bij past. Een hele natuurlijke schaal! De kastanjes en dennenappels zijn er nonchalant opgelegd, zodat de houtjes van de schaal wel nog zichtbaar zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten