dinsdag 15 maart 2016

Paas decoratie

Eitjes, kippen, kuikentjes en paashazen...


Bij Pasen horen eitjes, (paas)hazen, kippen en kuikentjes. Het is dan ook leuk om deze typische paassymbolen in paasdecoratie te verwerken. Deze schaal gevuld met hooi met een kip, haan en eitjes hooi ziet er heel landelijk en natuurlijk uit.


Bijna is het weer Pasen... Ik verheug me altijd op Pasen, want betekent ook lente, zon, meer licht en groen en weer lekker buiten kunnen zijn. Leuke paasdecoratie kan heel simpel zijn, vaak is het al voldoende om een leuke voorjaarsschaal (bijvoorbeeld met bloembollen) te versieren met eitjes of een leuke paaskrans op te hangen.
Nu mijn zoontje echter wat groter is (hij is nu 19 maanden) en er steeds meer van mee krijgt, vind ik het leuk om wat bewuster met seizoenen en feestdagen bezig te zijn.

Het gaat me niet zo zeer het religieuze aspect, maar wel om stil te staan bij de jaargetijden, feestdagen bewust te vieren en tradities door te geven. Hoogste tijd om het huis nu dus in paassfeer te versieren! Bij Pasen horen natuurlijk eitjes, kippen, kuikentjes en konijnen (paashazen) als typische paassymbolen.


Deze stenen kippen had ik nog op zolder staan. De kippen zijn vrij naturel en natuurgetrouw, wat ik goed vind passen bij mijn "naturel" thema in de inrichting en decoratie. Natuurlijk kunnen kitscherige of abstracte kippen ook heel leuk zijn.
Het rechthoekige houten dienblad past er mooi bij, omdat het ook tamelijk neutraal en natuurlijk uitziet. Doordat dit dienblad een hoge, opstaande rand heeft, blijft het stro er goed in zitten en kunnen de kippen bovendien niet zo makkelijk van het dressoir, waar deze creatie staat, gepakt worden door kleine kinderhandjes. Het dienblad is gevuld met "gewoon" stro, wat eveneens heel natuurlijk oogt. Het is natuurlijk ook mogelijk om andere (gekleurde) materialen te gebruiken zoals sisal, takjes of mos. In het stro liggen eitjes en veren verspreid. De witte eitjes zijn uitgeblazen, dus echte eitjes en daardoor wel breekbaar. Er zijn echter ook plastic eitjes verkrijgbaar (naturel of gekleurd), die net zo realistisch zijn, alleen niet kapot gaan.


Aan het raam hangt een oude paaskrans, die ik zo uit de zak gehaald heb en opgehangen heb, omdat hij nog prima in orde was. Ik had hem twee jaar geleden al gemaakt en nu was het tijd om hem nog eens van zolder te halen. Dat is het voordeel van werken met houdbare materialen en het vervolgens goed opbergen: lekker makkelijk voor een volgende keer! Natuurlijk wordt het na een tijdje misschien wat saai om elk jaar hetzelfde te hebben, maar dat voorkom je door een keer over te slaan of het geheel kan wat aan te passen en veranderen.
In de krans zijn kustbloemen verwerkt (Lelietjes der dalen, Convallaria majalis), groene veren en groen-witte paaseitjes, alles met het lijmpistool gelijmd. Op de krans zelf zijn verschillende vlinders en beukennoot schilletjes geplakt. Onderaan de krans hangt een slinger van paaseitjes. Lees meer over deze krans en kijk voor betere foto's op Paaskrans.


Een klassieke paasversiering is natuurlijk een paastak. Een bosje kronkelige takken met (meestal bonte) versieringen, zoals eitjes. Een traditie waar ik eigenlijk nooit aan mee deed, omdat ik het nogal ouderwets en kitscherig vond. Veel mooier om een bosje takken (zoals Bandwilg, katjes, wilgentakken of kersenbloesem) naturel in een vaas te zetten, zonder iets er bij!
Dit jaar staat er hier in huis wél een ouderwetse paastak, want zo'n vaas met takken met vrolijke, gekleurde figuurtjes valt bij een peuter natuurlijk veel meer in de smaak dan die saaie takkenbundel die mama mooi vindt... Oude tradities worden met een (klein) kindje ineens veel leuker en ouderwets wordt ineens nostalgisch!
Eigenlijk kunnen alle takken gebruikt worden, mits ze wat houvast geven om de versiering op te hangen. Het kan ook leuk zijn om een bos van verschillende soorten takken te maken. De takken kunnen zonder water, dan drogen ze in. Als ze in water staan, lopen ze vaak uit en komen er groene blaadjes op, wat ik wel goed vind passen bij het voorjaar.
Mijn zoontje vond het super om de "boom" te versieren, dat wil zeggen om toe te kijken hoe ik alles er in hing en we kijken er elke dag even naar en dan benoemt hij wat er allemaal in hangt. De vaas staan nu wel veilig in het midden van de eettafel...

Hoewel mijn zoontje de paasspulletjes heel interessant vindt ("tok tok!", "nijn!!"), heb ik liever niet dat hij met die voor hem zware, stenen kippen speelt. Een peuter ziet echter nog niet goed het verschil tussen speelgoed en decoratie... En peuters zijn nu eenmaal nieuwsgierig en onderzoekend.
Daarom staat hier de meeste decoratie buiten bereik van kinderhandjes, of het is iets wat makkelijk even (veilig) weg te zetten is of iets wat niet gevaarlijk is (breekbaar, scherpe randjes, kleine onderdelen enz.).
Om hem toch ook een beetje bij de Pasen te betrekken en om te voorkomen dat het een spelletje of uitdaging wordt om tóch gauw aan die kippen te gaan (juist omdat het niet mag), heb ik hem zijn eigen paasstukje gemaakt. Dat blijkt een prima oplossing, wat hij vindt het hartstikke leuk en speelt er ook mee en bovendien is hij geen één keer aan die stenen kippen geweest.


De onderdelen voor dit paasstukje zijn een beetje kitscherig en nep en eerlijk gezegd zou ik zoiets niet snel in huis zetten. Het past ook niet echt bij de rest van de decoratie en inrichting, maar dit was tenslotte ook als kinderdecoratie bedoeld. Dan gelden er ook andere eisen: in plaats van natuurlijk, modern en stijlvol moet het nu vooral veilig zijn. Felle kleurtjes vinden kinderen nou eenmaal veel leuker dan de naturel wit, grijs en bruin tinten waar onze voorkeur naar uit gaat.
Een wit houten dienblad dient als ondergrond. Dit is wel zo makkelijk, wat hierdoor krijgt het geheel een duidelijke/vaste plaats, bij het opruimen kan alles op het dienblad terug gezet worden en het geheel kan ook makkelijk verplaatst worden om bijvoorbeeld te poetsen. In het dienblad ligt een kunstgras matje. Ziet er leuk uit, geeft wat kleur en vooral veel minder rotzooi dan bijvoorbeeld echt stro, wat binnen een mum van tijd door de hele kamer ligt. Hierop staat een verzameling van "paasdieren" die ik nog had. Konijn, kip en haan met kuikentjes en nestjes met plastic eitjes.
Deze spullen kunnen niet kapot vallen en er zitten ook geen losse of scherpe onderdelen aan. Toch is het raadzaam om kleine kindjes hier niet alleen mee te laten spelen, het is toch decoratie en geen (veilig) speelgoed. Een kuikentje kan in het mondje gedaan worden en pootjes of oogjes kunnen los gaan.
Mijn zoontje is in ieder geval trots op zijn eigen paastafeltje en hij is er druk mee in de weer: kuikentjes in het nestje, eitjes er uit, kip erbij... Op deze manier gaan decoratie en kleine kinderen prima samen!    



Geen opmerkingen:

Een reactie posten