donderdag 19 november 2015

In een nieuw jasje...

Kussenhoezen



De stijl van een interieur uit zich niet alleen in de decoratie, maar ook in woonaccessoires. Functionele accessoires die er tevens leuk uit zien, zorgen voor een gezellige en huiselijke sfeer. Kussen zijn daar een goed voorbeeld van, bijna iedereen heeft wel een paar kussens op zijn of haar bank liggen. Met een leuke kleur of print zorgen ze niet alleen voor zitcomfort, maar ook voor gezelligheid en uitstraling!


Zoals ik laatst al berichtte (zie Home make over) heeft onze inrichting een metamorfose ondergaan: alle groene accessoires en details zijn weg en in de plaats daarvan zijn de tinten nu wit, grijs, zilver en bruin/hout, allemaal heel naturel, natuurlijk en rustig, maar wel gezellig en door de combinatie van verschillende materialen, texturen en printjes wordt het niet saai. 
Op de bank ligt een stapel kussen, ook fel groen, tot voor kort passend bij de rest. Nu alle groen echter uit de woonkamer weg is, vielen de kussen toch wel uit de toon.

Natuurlijk had ik gewoon nieuwe kussens kunnen kopen, maar deze zijn nog goed, ook nog niet zo oud en bovendien zijn 6 nieuwe kussens (toch gauw een tientje per stuk) toch wel even een investering.
Super oplossing om de "oude" kussens te recyclen door ze in een nieuw hoesje te steken! Niet duur, niets (onnodig) hoeven weggooien en de kussen passen weer mooi bij de rest... Alles in orde!


De kussenhoezen kocht ik bij Zeeman (voor slechts 1,99). Ze zijn heerlijk zacht en knuffelig, maar niet plakkerig, dus je kunt ze gemakkelijk schoonmaken/afkloppen. Op sommige van die zachte stofjes blijven haren en stof plakken alsof ze statisch geladen zijn. Verder zijn de hoezen makkelijk in gebruik: er zit een rits is, dus je hoeft het kussen er maar in te stoppen en de hoes dicht te ritsen.
Ik heb voor 2 luipaard print hoezen gekozen, het past goed bij bruin/naturel en ik had ook al het luipaard biggetje in de kamer gezet, waardoor de luipaard print mooi terugkomt. Daarbij 2 licht grijze met een in gestikt motiefje, past ook goed bij de rest qua kleur...


Breisels zijn nu weer helemaal hip: niet alleen om aan te trekken (trui, vest, sjaal, colsjaal, enz.) maar ook in de woning! Zo zie je nu overal gebreide kussens... Super leuk, maar ook prijzig. Dat kan ik zelf ook, dacht ik! Deze hoes is nog niet helemaal af, maar je kunt wel al zien hoe het wordt...
De wol haalde ik bij Zeeman (ook 1,99) en ik brei met nr. 5 naalden. Door deze naalden te gebruiken, wordt het mooi compact. Dikkere naalden kan ook (gaat sneller) en dan wordt het breisel wat losser, maar dan zie je ook sneller de ondergrond er door heen.
Het breien op zich is heel makkelijk: een rechthoek breien (dubbele lengte van het kussen) en de zijkanten vastnaaien. Eventueel met een omgeslagen stukje zoals bij een kussensloop, zodat de bovenkant toe is, maar het kussen er wel nog uit kan. Nu alleen nog even doorwerken!


Alle kussens passen zo mooi bij de rest van de accessoires en decoratie, waardoor het appelgroene hondenkussen ineens wel erg uit de toon viel.. Hiervoor vond ik echter geen hoes, dus om niet toch een nieuw kussen te hoeven kopen, heb ik een goedekope dekbedovertrek bij Ikea gehaald voor nog geen 5 euro en om het kussen op maat gevouwen. Naderhand wil ik dat nog passend naaien. Nu is het kussen wit met grijze streepjes/kronkels en past het perfect! De kussensloop zit om het kleine kussen in de hondenmand, dus dit matcht ook weer!


Nu alle kussens weer zo goed als nieuw zijn, kunnen we lekker zacht achterover gaan liggen op de bank!  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten