dinsdag 24 mei 2016

In de tuin

 Lekker buiten leven...


Wij zijn echte buitenmensen, dus nu het warmer en zonniger wordt en de dagen langer, zijn we veel in onze tuin te vinden. De tuin moest echter wel eerst "klaar" gemaakt worden en dat was nog wel even wat werk.

Nadat ik door allerlei omstandigheden (vrije dagen, vakantie, problemen met de computer, druk met andere bezigheden) een tijdje afwezig ben geweest, werd het hoog tijd voor een nieuwe blogpost! Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen weken ook weinig met decoratie binnen in huis bezig ben geweest. Enerzijds omdat ik eigenlijk voornamelijk houdbare decoratie heb staan, die dus nog gewoon mooi is en waardoor het ook niet echt nodig was en anderzijds omdat ik veel buiten bezig geweest ben. 
Zo zijn we druk bezig geweest met het schoonmaken van de tegels, waar een afschuwelijke groene aanslag op zat. Ik weet dat hier spul voor verkrijgbaar is, maar dat gebruik ik liever niet. Het is toch agressief en giftig spul, wat in onze tuin, maar ook in de bodem en het grondwater terecht komt. Bovendien vind ik het ook niet zo veilig met een klein kindje en een hond rondlopen, dan neem ik liever geen risico. Dus hebben mijn man en ik alles met de hoge druk reiniger met terrasborstel gedaan en dat was wel iets meer werk, maar ging net zo goed. 
Daarna onkruid verwijderen, aarde opharken en hier en daar wat nieuwe plantjes inplanten. In de hangende bloembakjes staan weer nieuwe plantjes, die ondertussen al prachtig bloeien. De hortensia's heb ik eerst wat teruggesnoeid en het dode hout verwijderd, nu zijn ze al flink uitgelopen. Ook de lavendel bloeit weer vol op. 
Afgelopen week hebben we nog de buxus gesnoeid, die ziet er nu ook weer mooi strak uit. Tip: snoei 's avonds als de zon weg is, of op een bewolkte, regenachtige dag. Zo voorkom je bruine randjes op de pas gesnoeide blaadjes door de brandende zon.
In de perkjes heb ik ook wat planten bij moeten zetten. Een hosta is helaas niet uitgekomen, waardoor er een gat was ontstaan en ook de vrouwenmantel was hier en daar wat terug gebleven. Ook de klimop, bedoeld als bodembedekker was nog niet zo ver gekropen als ik gehoopt had. Nu staat er een nieuwe hosta en de klimop en vrouwenmantel is wat aangevuld, zodat de perken nu hopelijk eindelijk eens "vol" staan en de bodem grotendeels bedekt wordt. 
Het insectenhotel zit dit jaar vol met (wilde) bijen! Nadat het vorig jaar helaas leeg bleef, was er dit jaar gelukkig veel belangstelling van de bijen. Het is leuk om de bijen in en uit te zien gaan en ze door de tuin te horen zoemen. Het helpt natuurlijk wanneer er in de tuin ook planten staan waar bijen van houden (bijvoorbeeld Lavendel). Het is leuk en ook leerzaam voor kinderen om de bijen te volgen! Wel een beetje opletten bij kleine, enthousiaste peuters, zodat er geen bijen geplet of kindjes gestoken worden!
Laat de zomer maar komen, wij zijn er klaar voor... Hopelijk genieten jullie ook zo van jullie tuin, terras of balkon!    

De Magnolia bloeide prachtig dit jaar, de rest is nog kaal....
Tegenwoordig staat er ook veel speelgoed in de tuin, dat hoort erbij...
De Magnolia is nu vol groen blad en ook de rest van de tuin is ineens groen
Teddy weet steeds op de foto te komen... :)





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten